جهت گيري كسب وكار در CobiT، شامل «برقراري ارتباط بين اهداف كسب وكار با اهداف فناوري اطلاعات»، «تدوين شاخص ها و مدل هاي بلوغ براي اندازه گيري ميزان دستيابي به اهداف» و «شناسايي مسئوليت هاي مرتبط متوليان فرايندهاي كسب وكار و متوليان فرايندهاي فناوري اطلاعات در سازمان مي باشد.
با در نظر گرفتن موارد پيش گرفته، از اين چارچوب براي استخراج فرايندهاي فناوري اطلاعات و متوليان اين فناوري در سازمان استفاده مي شود. در واقع، از آن جا كه CobiT، مجموعه اي از فرايندهايي را ارائه مي كند كه براساس ويژگي هاي طبيعي خود دسته بندي شده اند، استفاده از اين الگو، مي تواند «براي مديريت منابع اطلاعاتي سازمان با هدف فراهم سازي اطلاعات مورد نياز سازمان در دستيابي به اهداف خود»، مثمر ثمر باشد.
مزاياي CobiT
مزاياي اجراي CobiT به عنوان يك چارچوب «راهبري فناوري اطلاعات» در سازمان به طور عمده شامل موارد زير مي باشد:
- تطبيق بهتر با تمركز بر كسب وكار
- يك ديدگاه قابل درك جهت مديريت در زمينه فناوري اطلاعات
- تعريف واضح و شفاف متوليان و مسئولان فناوري اطلاعات با تمركز بر فرايندها
- مقبوليت جامع در نزد پيمانكاران و قانونگذاران
اجزاي چارچوب CobiT
اين چارچوب نه تنها براي كاربران عادي بلكه مهم تر از آن براي راهنمايي مديران، ذي نفعان فرايندهاي كسب وكار ارائه شده است. اصول اساسي CobiT بر پايه اصول كسب وكار (فرايندها) استوار است.
چارچوب CobiT ابزاري است براي ذي نفعان فرايندهاي كسب وكار در جهت سهولت در انجام مسئوليت هايشان است. اين چارچوب با يك اصل و قضيه كلي شروع مي شود:
تهيه اطلاعاتي كه سازمان براي دستيابي به اهدافش نياز دارد
منابع فناوري و اطلاعات با مجموعه اي از گروه فرآيندها مديريت مي شوند.
اين چارچوب با يك مجموعه 34 تايي از اهداف كنترلي سطح بالارا كه هر يك متناظر با يكي از فرايندهاي فناوري اطلاعات است، در چهار بخش زير تعريف مي شود:
1ـ برنامه ريزي و سازماندهي
2- تهيه و اجرا
3- تحويل و پشتيباني
4- ارزيابي و پايش
همچنين اين ساختار كليه ابعاد فناوري و اطلاعات را پوشش مي دهد.
راهبري فناوري و اطلاعات، ساختاري را فراهم مي نمايد كه فرايندهاي فناوري و اطلاعات، منابع فناوري و اطلاعات و اطلاعات را به اهداف و استراتژي هاي سازمان پيوند مي دهد.
بنابراين، راهبري فناوري و اطلاعات در سازمان اين امكان را فراهم مي سازد كه سازمان كليه نيازهاي اطلاعاتي خود را تهيه نموده و در نتيجه دستيابي به منافع سازمان تسهيل شود كه اين امر، سودآوري در عرصه ي رقابت و افزايش فرصت هاي شغلي را در بر خواهد داشت. اين چارچوب شامل 4 بخش (domain) اصلي و 34 فرايند (process) اصلي مي باشد.
ضرورت وجود يك چارچوب كنترلي براي راهبري IT در سازمان اين نيازمندي ها را مي توان از سه جنبه اصلي چرا، چه كسي و چه چيز بررسي نمود كه در ادامه، به اختصار به اين سه جنبه اشاره مي شود.
چرا با درك هر چه بيش تر اهميت جايگاه اطلاعات در سازمان توسط مديريت ارشد آن، حركت به سمت موفقيت سازمان هموارتر خواهد شد. مديريت، نيازمند افزايش سطح درك روش و رويكردهاي فناوري اطلاعات مي باشد كه در حال حاضر در سازمان به كار برده مي شود و همچنين درك درست از فناوري اطلاعات مي تواند اهرمي مناسب در جهت ارتقاي سطح رقابت مندي سازمان محسوب گردد؛ بخصوص، اگر مديريت ارشد اين موضوع را درك كند كه اگر اطلاعات سازمان مديريت شوند، موارد زير قابل حصول خواهد بود:
- دستيابي به اهداف
- حركت مناسب در جهت يادگيري و انطباق
- تشخيص سطح مديريت ريسك
- شناسايي مناسب فرصت ها و فعاليت ها در راستاي آن ها
سازمان هاي موفق، ريسك هاي فناوري اطلاعات را مي شناسند، از مزاياي آن بهره برداري مي كنند و روش هايي را براي اداره موارد زير درك و شناسايي نموده اند:
- همسوسازي راهبردهاي فناوري اطلاعات با راهبردهاي كسب وكار.
- شكست راهبردهاي فناوري اطلاعات و اهداف از بالابه پائين در درون سازمان.
- تدوين ساختارهاي سازماني اي كه اجراي استراتژي و اهداف را هموار سازد.
- ايجاد ارتباط سازنده و ارتباطات موثر ميان كسب وكار و فناوري اطلاعات و همكاران بيروني.
اندازه گيري عملكرد فناوري اطلاعات
سازمان ها بدون تطبيق و اجراي يك چارچوب كنترلي و راهبري براي فناوري اطلاعات قادر به ارائه خدمات موثري در زمينه نيازمندي هاي كسب وكار و راهبري نمي باشند.
- ايجاد ارتباط ميان نيازمندي هاي مختلف كسب وكار
- ايجاد عملكرد در زمينه شفاف سازي نيازمندي ها در سازمان
سازماندهي فعاليت ها درون يك مدل فرايندي عموماً قابل قبول
- شناسايي منابع اصلي كه به عنوان اهرم هاي اصلي در سازمان مطرح هستند
تعريف ملاحظات اهداف مديريتي كنترل
به علاوه، چارچوب هاي كنترلي و راهبري بخشي از تجارب مفيد مديريت فناوري اطلاعات است كه مي تواند عاملي توانمندساز براي ايجاد راهبري فناوري اطلاعات و نيز برآورده كردن الزامات قانوني پيوسته در حال افزايش باشد. براساس تجارب موفق فناوري اطلاعات مي توان اذعان داشت كه مديران نيازمند بدست آوردن اطلاعاتي درخصوص سيستم هاي فناوري اطلاعات هستند كه اهم آنها به شرح زير است:
مديران كسب وكار نيازمند درك بهتري از بازگشت سرمايه گذاري در زمينه فناوري اطلاعات هستند
نگراني راجع به افزايش عمومي سطح هزينه هاي فناوري اطلاعات
نظرات شما عزیزان: